HVORFOR
BEHØVES SJM? VOKSENMOBBING
KONFLIKTUTVIKLING
ER
DU I FARESONEN?
PSYKISKE
OG FYSISKE REAKSJONER
OMFANG,
KOSTNADER, UFØRHET
TRAKASSERINGSAKER
FORSKNING
ARTIKLER
HVA
KAN VI GJØRE FOR DEG ?
MELDE
DEG INN?
Hvordan kontakte oss?
Telefon:
22 29 89 89
|
|
ROS DET ER FALI DET.
Vi nordmenn er rare det synes i hvert fall undertegnede.
Spesielt rare blir vi når vi får ros. Om du ikke har observert
folks reaksjoner på ros før, så bør du foreta
et eksperiment. Ros en kollega samtidig som du skjerper alle dine sanser
for mottakerens ansiktsuttrykk og kroppssignaler, for ikke å forglemme
uttrykket i øynene. Det er i sannhet et studium for seg.
Først overraskelsen bevegelsen som stopper i luften eller
en kortvarig stopp i pustemekanismen. Og det er fali det
å slutte å puste, mener jeg. Det kan man dø av!!
Så forandres uttrykket i øynene. Det glade glimtet bryter
gjennom, og man aner tilløpet til et fornøyd smil
som slukner brått, og avløses av et mistenksomt
blikk.
Du stivner til formelig fryser til is idet mistenksomheten
slår mot deg. Mottakerens tanker kan du lese som en åpen
bok. Hvorfor er du hyggelig? Hvorfor gir du et kompliment eller noen
rosende ord? Nei, her ligger det nok et skummelt motiv bak. Folk går
da ikke rundt og roser i hytt og pine. Det må ligge noe bak, et
ønske om personlig vinning.
Nå blir det virkelig fali!!! Nå kommer boomerangen.
Total avvisning eller det som verre er. Nei, da er den kritiske sansen
bedre å ty til, for den kjenner man jo utfallet av på forhånd.
Dessuten har man årelang trening når det gjelder å
fikse den slags situasjoner. Nei det å rose folk eller
gi et oppriktig men kompliment får man nok la være
for ikke å skille seg ut for ikke å bli mistenkeliggjort
for ikke å bli misforstått.
Hvordan er det blitt slik?
Som deltaker på et seminar for lærere, i regi av Skolesjefens
kontor, hadde jeg en besynderlig opplevelse. Lærerne fikk utdelt
hvert sitt lille ark, med beskjed om å notere ned to 2
positive ting om seg selv. Setningen skulle starte med "jeg
er", og lappene skulle deretter festes med nål på brystet
slik at alle kunne se den.
En lamslått stillhet bedre seg i forsamlingen. Stillheten ble
brutt av en lærer som prøvende antydet at dette måtte
være en ny form for spøk. Det var det ikke!
Aldri har en lærer fått en vanskeligere oppgave. Forsamlingen
var et syn å skue. Først tenkte man på noe
så kikket man på naboen, som for å gjette seg til
vedkommendes reaksjon på besvarelsen deretter forkastet
man det som ubrukelig. Det ble sukket og stønnet, og fra noen
av deltakerne kunne man tydelig observere tilløp til aggresjon.
Dette var dog å gå for langt!
Bedre ble det ikke da de skulle "vise" seg fram. Bemerkninger
som "jeg fant ikke på noe annet" - "noe måtte
jeg jo finne på" og lignende ble stotret fram, ledsaget av
en forsagt latter.
Reaksjonemønsteret til deltakerne var eventyrlig men som
observatør var det forstemmende å se. Tenke seg til at
en slik oppgave skulle være så vanskelig. Noen positive
sider har vi da alle. Men barnelærdommen har tydeligvis fått
skikkelig fotfeste. Det er ikke "pent" å fremheve seg
selv, ergo må det være "stygt". Dessuten er det
selvros, og det er ikke bra det.
Skulle du en dag være sprudlende av glede over noe du har gjort
bra eller noen skulle ha fortalt deg at du er bra. Ikke fortell
det til noen! Da får du reaksjonen "Jøss, nå
era blitt høy på pæra også nå".
Og det er fali det.
Og likevel all faligheten tatt i betraktning det
er så deilig å få litt ros.
Begynn i dag du også.
Mailis Haugerud
|
|
|