![]() |
|||||||
![]() |
|||||||
HVORFOR BEHØVES SJM? |
SENSKADER
Flukt/opphold i eksil Den konfliktutsatte føler seg som en fremmed både i sin indre verden og i den ytre verden. I den indre fordi de traumatiske hendelsene fortsetter å "være der" som livaktige gjenopplevelser, og forårsaker reaksjoner og handlinger som kan være smertefulle, også for omgivelsene. I den ytre fordi det samfunnet den konfliktutsatte lever i føles fremmed, men også fordi de med større eller mindre deler av seg lever i en annen tid (f.eks. fiksert til konflikten) og på et annet sted (f.eks. til episoder i arbeidssituasjonen). En konfliktutsatt med en omfattende trakasseringsprosess bak seg kan oppleve det norske samfunn som kaldt og følelsesløst. For å holde den indre smertefulle erfaringen (gjenopplevelsene) og den ytre (fremmedheten) på avstand, kan den konfliktutsatte utvikle en følelsesløshet og følelse av dødhet, som i sin tur blir svært smertefull. Lang tids terapi kan bli nødvendig for å komme nær de traumatiske erfaringene, den urettferdige behandlingen, tapet av jobb, inntekt og karriere, skyldfølelse, et lavt selvbilde, for å nevne noen eksempler. Stopp på veien I praksis blir som regel mobben belønnet, den konfliktutsatte fjernet, og faren for overgrep i arbeidsmiljøet snarere øker enn minsker fordi bruken av uetiske hersketeknikker stilltiende aksepteres. Den konfliktutsatte opplever situasjonen som meningsløs, absurd og uvirkelig. Det er eksistensielt truende når man ikke finner mening i det som skjer. Å påta seg skylden kan være en måte å skape mening på. Ved å knytte årsaken til konflikten til seg selv, får den konfliktutsatte en følelse av å ha større kontroll over situasjonen enn hvis det som skjer ikke har noe å gjøre med hvem vedkommende er, eller hva vedkommende har gjort. Å påta seg skylden for hendelsen kan altså være det forsvarsverket som er nødvendig for å kunne overleve som menneske. Du kan omtrent si det slik: "Hvis overgrepet skyldes noe ved meg, da har jeg en mulighet til å påvirke situasjonen". Hvis ikke er du hjelpeløs. Denne skyldfølelsen er nært knyttet til avmaktsfølelsen i en situasjon der du ikke kan forsvare deg selv. Prisen for å ta skylden er altså ditt eget selvbilde. Det er det du ofrer. Gjentatte overgrep kan resultere i liten motstand, og der den konfliktutsatte etter hvert mister kontakten med sine naturlige reaksjonsmønstre. Ofte kan det gå år før den konfliktutsatte åpner for sine følelser. Dette kan være vanskelig å forstå for den det gjelder. For å forklare dette med senvirkninger kan det illustreres slik: "Hvis du har vært i krigen og gått gjennomet minefelt, hadde du nok med å holde deg oppe da du var i minefeltet. Du hadde nok med å passe på hvor du satte bena dine. Da hadde du ikke tid til å kjenne etter hvordan du følte deg eller hvilke reaksjoner du hadde. Når du er ute av minefeltet, fortsetter du å mobilisere, du leter fortsatt etter miner inntil du er kommet så langt bort at du begynner å føle deg trygg. Da kan følelsene få slippe til." Den konfliktutsatte har ofte vanskelig for å forstå senvirkningene. Like vanskelig kan det være å akseptere dem, og lære seg å leve med dem. Mangelfull kunnskap og innsikt i problematikken i hjelpeapparatet er ofte med på å forverre den konfliktutsattes livssituasjon. Dissosiering kan også ytre seg ved at pasienten glemmer/stenger ute det vonde som har skjedd, og også gjerne ubehagelige ting som skjer senere. Kjenner du deg igjen eller har du kanskje ikke kommet langt nok i prosessen? Hjemturen "Mellom flyktningen og de som forble i landet, kan det være mistillit og bebreidelser", skriver Lavik videre. Også her finnes likhetspunktene. "De som forble i landet" kan best sammenliknes med mobberen, lakeiene og "de andre". Sistnevnte er de som stilltiende står og ser på uten å løfte en finger. "Flyktningen" kan best sammenliknes med den konfliktutsatte og trakasserte medarbeideren, som under prosessen var, og etter prosessen blir, en daglig påminnelse om den enkeltes delaktighet i "det som ikke burde skjedd", og følgelig fortsetter å være en symbolfigur for dette skammens fenomen. Følgelig er det mest bekvemme å kvitte seg med dette ubehagelige symbolet. Lavik skriver: "Dersom man mener at uoppgjort fortid og brudd i relasjoner mellom mennesker er av betydning for psykologisk tilpasning - ja, så finnes dette i overdoser i slike livsløp (Les: Mobbeprosessen)." Er det så enkelt å stikke spaden i jorda dersom hatet mot overgriperne sitter fast i sinnet? Er det så lett å bygge "hus" på et nytt sted når man er jaget fra det gamle og sliter med stadig tilbakevendende, påtrengende og plagsomme tanker fra ulike overgrep og hendelser i sitt arbeidsmiljø? Kan man gå tilbake på jobb og delta i det sosiale fellesskap når det fortsatt er trusler og mistenksomhet i arbeidsmiljøet? Hvilke tiltak iverksetter arbeidsgiveren for å demme opp for denne mistilliten og bebreidelsene ved forberedelsen til "Hjemturen"? Som regel ingen ting. I noen tilfeller synes den konfliktutsatte å mestre denne situasjonen bedre enn "de som forble i landet", de som etter hjemkomsten ofte synes å være like opptatt av å få den konfliktutsatte vekk. Kan det tenkes at den konfliktutsatte som symbolfigur på "det som ikke burde skjedd" er den utslagsgivende faktor for nye mobbeprosesser? Leymann sier i sin siste forskningsrapport at det som trengs er profesjonelle hjelpere som må få tilleggsutdannelse for å kunne forstå problematikken, og for å kunne ta i bruk nyutviklede behandlingsformer. Videre at institusjonsoppbyggingen innenfor arbeidervernet må trimmes til raskere å kunne fange opp skadede personer i tillegg til å forebygge problemene gjennom hensiktsmessige tiltak på arbeidsplassen. SJM vil tilføye at "Mobbing kan ikke løses med ord - sanksjoner kan". De psykososiale og moralske problemene må løses hånd i hånd med de praktiske. Det er som å passe på at det er olje, bensin og kjølevæske på en motor som skal startes på nytt. Men hva skjer i praksis? Når den konfliktutsatte har vært gjennom hjelpeapparatet er deres livssituasjon i mange tilfeller ytterligere forverret, noe som bekreftes av Leymann og stadige leserinnlegg i pressen. Mailis Haugerud Les mer: "Intregrering av traumer - er det mulig?" av Sverre Varvin.
|
||||||
Copyright © 1999-2011 Stopp JobbMobben, oppdatert 8. februar 2011
|
|||||||