HVORFOR BEHØVES SJM?

VOKSENMOBBING

KONFLIKTUTVIKLING

ER DU I FARESONEN?

PSYKISKE OG FYSISKE REAKSJONER

OMFANG, KOSTNADER, UFØRHET

TRAKASSERINGSAKER

SJM-KURSET

FORSKNING

ARTIKLER

HVA KAN VI GJØRE FOR DEG ?

MELDE DEG INN?

Hvordan kontakte oss?

Telefon:
22 29 89 89


HVORDAN SAMARBEIDE MED VANSKELIGE LEDERE OG MEDARBEIDERE?
Hvis du svever i den villfarelse at du kan forandre den umulige/udugelige sjefen eller den vanskelige medarbeideren – GLEM DET! Det er bortkastet tid. Det er bortkastet energi.

På SJM-kurset gir vi deg alternativer. Vi gir deg kunnskap om hvordan du kan håndtere deres problematiske atferd og få til et profesjonelt samarbeid med dem. Nå tenker du kanskje: ”Det betyr jo at jeg må gå på akkord med meg selv!” FEIL!!

Det betyr at du tar nye virkemidler i bruk – for å oppnå det du ønsker! Og det er vel målet?

I SJM bruker vi forresten aldri begrepet "psykopat”. For de fleste er dette et skjellsord, og for øvrig er det kun spesialister som er kvalifisert til å stille en slik diagnose. Ber du om råd for hvordan du skal håndtere ”psykopaten” får du gjerne til svar: ”Kom deg vekk.”

Vi synes dette er en svært dårlig løsning. De finnes overalt!!!

Er det alternativer? Ja, vi har tatt dem i bruk!

Hvem er «umuliussen»?
- Er det en uberegnelig, ubehersket, lunefull, temperamentsfull og eksplosiv person? I så fall kan du stå overfor en ”flammekaster”.

- Er det en tilsynelatende høflig og vennlig person, men som angriper med hvisking, tisking, latterliggjøring og bakvaskelser? I så fall kan det være en "snikskytter”.

- Er det en person med myk lederstil, som er unnvikende når det gjelder mål og prioriteringer, som blir lammet av konflikter, og som kvier seg for å ta personlig ansvar? I så fall kan det være en ”snillist”, en ”værhane” eller en ”superdelegerer”.

På SJM-kurset lærer du hvordan du kan identifisere ”tyrannene”, ”unnalurerne”, ”kontrollørene” og ”de misfornøyde”. Kursdeltakerne våre har oppdaget fordelen med å bli ”atferdsforskere”. Det vi ønsker å gjøre i SJM er å ta styringen over eget liv.

Tror du det er enkelt? Nei, men vi vet at det fungerer i praksis. Tilbakemeldinger fra tidligere deltakere viser at det fungerer like godt hva angår nabokrangel eller arvekrangel, og overfor andre umuliusser som måtte krysse din vei. Det er vår belønning.

Hva er drivkreftene til ”umuliussene”?
De har alle sine ”triggere”. Du kan ubevisst forandre en ”snillist” fra å være en hyggelig, varm og omtenksom person til å bli en ildsprutende ”flammekaster”. Det er ikke det minste vanskelig. Presser du for eksempel en ”Snillist” får du gjerne ilter stahet, skjult sinne eller et ubehagelig raserianfall som resultat – en ”flammekaster”. Hva har du oppnådd da? Ingen verdens ting.

På SJM-kurset beskriver vi de ulike mennesketypene. Vi forteller deg hva som er deres drivkrefter, hva du for all del ikke bør gjøre, og hva du kan gjøre. For det du ønsker er vel å få kontroll med de vanskelige situasjonene?

I virksomheter med dårlig arbeidsmiljø oppstår ofte det som går under betegnelsen KMM – ”kos med misnøye”. Eller kanskje KMS passer bedre – ”kos med syting”?

Misnøyen og sytingen kan være høyst berettiget, men totalt uegnet som problemløser. KMM og KMS er derimot godt egnet til ytterligere forsuring av et allerede dårlig arbeidsmiljø.

Kommunikasjon
Visste du dette?

I kommunikasjon mellom mennesker er følgende vitenskapelig bevist:

ORD TELLER BARE 7%
STEMMELEIET TELLER 35%
KROPPSSPRÅK TELLER HELE 55%

Det største mirakelet er kanskje at vi i det hele tatt blir forstått.

”Snikskytteren” er verdensmester i å bruke kroppsspråk som kommunikasjonsform. ”Snikskytterens” årelange erfaringer har vist at denne kommunikasjonsformen er trygg og uangripelig. FEIL!
På SJM-kurset lærer vi hvordan vi kan bryte denne ”magien”.

På SJM-kurset har vi funnet det nødvendig å fokusere på kommunikasjon, tankemønstre, handlingsunivers og tankeunivers for å få en større forståelse av håndteringsmulighetene. Høres dette komplisert ut? FEIL!

Å omsette kunnskapen i praksis krever i første omgang bevisstgjøring omkring problematikken. I neste omgang må vi avlæres ”gamle vaner” (de som ikke fungerer) for så å innlære nye teknikker.

Vi sier ikke at dette er enkelt - men som en av kursdeltakerne våre sa: ”Jeg skal begynne å øve meg i det små.” Det skulle i ettertid vise seg å være nyttig, da hun fikk noen skikkelige umuliusser som nye naboer.

Copyright © 1999-2011 Stopp JobbMobben, oppdatert 8. februar 2011